شیراز ۱۴۰۰

ساخت وبلاگ

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-06-17 17:29:19Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-06-17 17:29:19Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

«خبرجنوب» نوشت: مدیر داخلی مجموعه جهانی تخت جمشید از اجرای پروژه بازسازی یکی از نقوش برجسته هخامنشی به روش ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل در این پایگاه جهانی خبر داد.

شهرام رهبر با بیان اینکه بازسازی یکی از نقوش هخامنشی به ابعاد ۳۰ در ۵۰ سانتی متر با ابزار آهنی در حال بازسازی است، گفت: هم اینک بازسازی این نقش برجسته توسط یکی از متخصصین سنگتراش پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در حال انجام است که طبق برنامه ریزیها تا چند روز آینده به پایان می رسد.رهبر در ادامه به اهداف اجرایی این پروژه اشاره کرد و افزود: شناسایی دقیق ابزار مورد استفاده هخامنشیان برای ساخت، تراش و صیقل دادن نقوش و مدت زمان احتمالی که صرف ساخت این نقوش می شود از جمله اهداف بازسازی این نقوش سنگی است.مسئول کارگاه بازسازی نقش برجسته هخامنشی با تاکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح، کپی کاری نقوش نیست، گفت: هدف ما در واقع شناسایی روش ساخت این نقوش و رسیدن به یک جواب منطقی و اصولی است.
رهبر در ادامه افزود: نیم تنه یکی از سربازان هخامنشی که در مجموعه جهانی تخت جمشید وجود دارد انتخاب شده و تمامی ابعاد، نقوش و جزئیات آن در نظر گرفته شده و سنگتراش با دقت کامل به تراش سنگ می پردازد.
وی با بیان اینکه پروژه از نیمه فروردین ماه امسال آغاز شده، گفت: به زودی این پروژه به پایان می رسد و دستاوردهای آن در قالب یک مقاله منتشر خواهد شد. نکته قابل توجه در ساخت این نقش برجسته، استفاده نکردن از تجهیزات به روز است. به طور مثال سنگتراش جهت الگوگیری از نقش برجسته باید مسافت کارگاه تا نقش برجسته را طی کند بدون آنکه برای حک کردن نقوش از کپی کردن برروی کاغذ استفاده نماید.رهبر در ادامه اضافه کرد: هم اکنون این پروژه در کارگاه روباز مجموعه جهانی تخت جمشید در حال اجراست و گردشگران میتوانند از نزدیک با نحوه تراش این سنگ آشنا شوند.
امروزه نقشهای زیادی از سربازان هخامنشی در مجموعه جهانی تخت جمشید برجای مانده که می توان به ارتش جاویدان هخامنشی،سرباز پارسی سبدی در دست دارد،سربازان هخامنشی،سرباز پارسی با نیزه و تیرکمان،سنگ نگاره سربازان هخامنشی بر دیواره کاخ تچر،سربازان جاویدان در پلکان شرقی آپادانا،سربازان مادی و هخامنشی،سربازان مادی و پارسی، در پارسه برای متمایز کردن پارسی ها و مادی ها به کلاه و لباس ونقش سربازان نیزه دار پارسی را در این مجموعه دید.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 255 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:26

آزادراه شیراز اصفهان13

آزادراه شیراز اصفهان13

استاندار فارس گفت: اوراق خزانه اسلامی تنها راه تامین منابع مالی مطمئن برای پروژه های مهم است. به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از ایرنا، سید محمد علی افشانی، شنبه در جلسه شورای برنامه استان در شیراز افزود: دستگاه های اجرایی باید پیگیر باشند و از محل اوراق خزانه اسلامی اعتبارات خوبی دریافت کنند چرا که تخصیص های ملی و استانی که در سال ۹۴ به پروژه های این استان اختصاص یافت ۴۰ درصد بود و با توجه به مشکلات اعتباری امسال ممکن است این رقم نیز قابل ملاحظه نباشد.
وی ادامه داد: تمام دستگاه هایی که اوراق خزانه اسلامی به آنها تعلق می گیرد جذب این اوراق را در اولویت خود قرار دهند چرا که با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات عمرانی و پایین بودن میزان تخصیص، این اوراق بهترین راه برای تامین منابع مالی پروژه هاست. استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم پیگیری اعتبارات ملی در ماه های ابتدایی امسال افزود: دستگاه هایی که تاکنون این پیگیری ها را انجام نداده اند قبل از توزیع اعتبارات ملی تلاش کنند که سهم بیشتری را در اعتبارات متمرکز در حوزه بخشی به دست آورند.
افشانی اضافه کرد: درصد اعتبارات ملی که توسط مدیران دریافت می شود بیانگر میزان فعالیت و کارنامه آنهاست و بنابراین مدیران نباید به میزانی که به آنها داده می شود اکتفا کنند و تلاش کنند که سهم بیشتری را برای استان به دست آورند.

**تخصیص اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریالی به آزادراه شیراز – اصفهان
استاندار فارس، با اشاره به تلاش های انجام شده برای جذب اعتبارات لازم برای اجرای پروژه آزادراه شیراز- اصفهان گفت: در سه ماه گذشته ۱۲هزار میلیارد ریال در چند نوبت به این پروژه اختصاص یافت.
افشانی، در مورد روند اجرا و پیشرفت فیزیکی پروژه نیز گفت: در بازدیدی که ۶ ماه قبل از این پروژه داشتیم میزان پیشرفت فیزیکی اندک بود اما با توجه به پیگیری ها و مکاتبات انجام شده، روند اجرای پروژه سرعت گرفت و امروز بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. او گفت: در بازدید اخیر میزان ماشین آلات در کارگاه به ۵۴۴ دستگاه رسیده بود و پیش بینی می شود که تا پایان سال ۹۵ میزان پیشرفت فیزیکی پروژه در مجموع به ۶۰ درصد برسد.
استاندار فارس اضافه کرد: این موفقیت و پیشرفت بیانگر این است که اگر کارها به خوبی پیگیری شود می توانیم پروژه های مهم را فعال کنیم. وی، در باره اعتبارات پروژه آزادراه شیراز- اصفهان هم گفت: در اسفند سال ۹۴ سه هزار میلیارد ریال از سوی وزارت راه و شهرسازی و از محل اوراق خزانه اسلامی به این پروژه اختصاص داده شد و سه هزار میلیارد ریال نیز توسط وزارت دفاع به عنوان پیمانکار پروژه تخصیص یافت.
او افزود: در بازدید اخیر نیز سه هزار میلیارد ریال دیگر توسط وزارت راه و شهرسازی و معادل آن نیز توسط وزارت دفاع تخصیص یافت که این بیانگر تخصیص ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار ظرف سه ماه گذشته برای اجرای پروژه آزاد راه شیراز- اصفهان است. وی گفت: همچنین از سوی معاونت آزاد راههای وزارت راه و شهرسازی قول مساعد داده شد که در صورتی که پیمانکار پروژه (وزارت دفاع) توان افزایش اعتبار تخصیص را داشته باشد، وزارت راه سهم خود را به پنج هزار میلیارد ریال افزایش دهد.
افشانی افزود: با این میزان تخصیص اعتبار و فعالیت ماشین آلات، می توان امیدوار بود که پروژه در سال ۹۷ به بهره برداری برسد.
استاندار فارس، در مورد پروژه بزرگراه شیراز- اهواز هم گفت: در سال گذشته در نامه ای، تقاضای تامین اعتبار برای اجرای این پروژه در سال ۹۵ – ۹۶ را تقدیم وزیر راه و شهرسازی کردیم. او افزود: در بازدید اخیر که از محور تنگ ابوالحیات صورت گرفت مقرر شد که تا سال آینده، ۲۱ کیلومتر این تنگه از محل اوراق خزانه اسلامی تامین اعتبار و اجرا شود.
افشانی افزود: در بحث سدها نیز در جلسه ای که با وزیر نیرو داشتیم رقم خوبی از محل اوراق خزانه اسلامی به این امر اختصاص داده شد و امسال هم پیگیر هستیم تا سهم بیشتری دریافت کنیم.

**مزیت های فارس در سند چشم انداز توسعه استان دیده شود
استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم توجه به مزیت ها و ظرفیت های این استان در تهیه سند چشم انداز گفت: باید در بازنگری که قرار است انجام گیرد به این مزیت ها توجه بیشتری شود.
افشانی، به مساله توجه دستگاه های اجرایی به موضوع اقتصاد مقاومتی در حوزه فعالیتشان اشاره کرد و گفت: از آنجا که اقتصاد مقاومتی هم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و هم دولت و به ویژه معاون اول رئیس جمهوری به عنوان فرمانده ستاد است، بنابراین هر کدام از دستگاه های اجرایی در حوزه فعالیت خود باید بندهای ۲۴ گانه را بررسی کرده و اقدامات انجام شده را ماهانه گزارش کنند تا ما هم به کشور ارائه دهیم.
او گفت: می توان گفت که در این زمینه تقریبا یک رقابت بین استان های کشور است و اگر مدیران در حوزه فعالیت خود کوتاهی کنند تاثیر آن بر روی همه مردم است چرا که دولت پس از دریافت این گزارش ها و بررسی آنها، بر اساس آن تصمیم گیری می کند و به میزان فعالیت هر دستگاه منابع آنرا را نیز اختصاص می دهد.

**طرح آمایش باید جنبه عملی داشته باشد
استاندار فارس، در خصوص اجرای طرح آمایش سرزمین هم گفت: در زمینه این طرح باید در گام اول کاری که انجام می شود جنبه عملی داشته باشد و تمام ابعاد استان در آن مورد آمایش قرار گیرد.
وی افزود: امروز باید باید ببینیم که در طرح آمایش، بازار هدف ما کجاست و با توجه به شرایط اقلیمی، سیاسی و اقتصاد چه تصمیمی باید اتخاذ کنیم.
او ادامه داد: در بخش گردشگری هم هیچ استانی قابلیت های فارس را ندارد، در حوزه گردشگری مذهبی وجود بارگاه شاهچراغ (ع)، در حوزه فرهنگی و ادبی وجود آرامگاه های حافظ و سعدی و در بخث تاریخی وجود تخت جمشید، و بنابراین حوزه گردشگری باید در طرح آمایش به شکل ویژه دیده شود.
طرح آمایش سرزمین، شامل برنامه‌ریزی و سازمان دادن به نحوه اشتغال، تعیین محل سکونت انسان‌ها، محل فعالیت و تجهیزات و کنش‌های بین عوامل گوناگون نظام اجتماعی- اقتصادی است. و در حقیقت این طرح برنامه‌ریزی کلان برای نیروهای اقتصادی، طبیعی و انسانی را مدنظر دارد.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در مورد طرح آمایش سرزمین اظهار کرده بود این طرح که هم اینک در این استان در حال تدوین است، مبنای توزیع منابع در ۱۰ سال آینده در استان می شود .

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 245 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:16

سینما پرسیا

سینما پرسیا

«خبرجنوب» نوشت: آفتاب که بر لب بام می نشیند،محوطه سرسبز کتابخانه ملی فارس مملو از جمعیت می شود؛ این جمعیت نه برای استفاده از امکانات کتابخانه یا تماشای آثار به نمایش در آمده در نگارخانه تار و پود بلکه برای تماشای فیلم به این مرکز می آیند؛ تماشای فیلم در سالن آمفی تئاتر این مرکز که تبدیل به «سینما فرهنگ» شده است.

از وقتی سینما فرهنگ راه افتاده شمار بسیار زیادی از دوستداران سینما برای تماشای فیلم به این مرکز می آیند. با این حال طی یکی ۲ سال اخیر این تنها سینما فرهنگ نبوده که کار و بارش رونق گرفته است.
سینما دار اصلی در شیراز ، حوزه هنری است. با اینکه تعداد زیادی از سینماهای شیراز در سال های اخیر تعطیل شده یا خراب شده است، هنوز چند سینما در اختیار حوزه هنری
باقی مانده است. آن طور که رسول شهابیان، رئیس اداره سینمایی حوزه هنری فارس می گوید سینما در شیراز امسال ۶ برابر پارسال فروش کرده است. این یعنی فروش بیش از یک میلیارد تومانی در دو ماهه نخست امسال. این افزایش فروش اما رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ورود به این حوزه را برانگیخته نکرده است. آنها احتمالا از این نگران هستند که این افزایش فروش پایدار نباشد و وضع به سال های دولت های نهم و دهم برگردد که مردم چندان از سینما استقبال نمی کردند.
ساختمان های تازه و استقبال مخاطبان
با اتفاقی که برای سینما پرسیا افتاد شاید طبیعی باشد که مردم ترجیح بدهند به جای سینماهای چهارراه زند به سینما فرهنگ بروند؛ سینماهای چهار راه زند نه تنها امکانات صدای پیشرفته ندارند بلکه سالن هایشان هم اغلب فرسوده و قدیمی است. نمونه آن سینما پرسیا است که سقفش ناگهان فرو ریخت و شانس با مردم یار بود که در زمان حادثه کسی در داخل سالن به سر نمی برد.
البته در سال های اخیر هزینه زیادی برای بازسازی برخی سینماهای شیراز انجام شده ولی واقعیت این است که سینماهای شیراز هر کدام بیش از ۴ دهه عمر دارند و مخاطب هم چندان تماشای فیلم در این سالن های فرسوده را نمی پسندد. برای نمونه آرمین ره بین، مدیر گروه تئاتر دانشگاه هنر دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر «خبرجنوب» می گوید ساختمان سینما و تئاتر خود یکی از اثرگذار ترین عوامل اقبال مخاطب به سینماهاست.
سخن این استاد دانشگاه شاید بتواند دلیل استقبال مخاطبان از سینما فرهنگ را بیش از هر چیز تبیین کند چرا که همین نو بودن ساختمان بر استقبال مخاطبان اثرگذار بوده است. حال باید وضع شیراز را با شهرهای دیگر کشور مقایسه کرد. شیراز هنوز پردیس سینمایی ندارد. بر خلاف مشهد و تهران که دارای پردیسهای سینمایی هستند. اصفهان هم هم اکنون دارای ۱۲ سینماست. این یعنی تقریبا ۲ برابر شمار سینماها در شیراز.
مسئولان حوزه هنری فارس می گویند در شهرهای دیگر کشور و به ویژه اصفهان شهرداری برای بازسازی و نوسازی سینماها اقدام کرده است.
بر خلاف شیراز که نه تنها به سینماهای آنها رسیدگی نمی شود بلکه هر روز خبری تازه از تعطیلی یکی دیگر از سینماهای این شهر منتشر می شود. در شیراز البته شهرداری از بخش خصوصی خواسته برای سینماسازی وارد عمل شود و در این زمینه تخفیف های ویژه ای را در زمینه پروانه ساخت و ساز و عوارض در نظر گرفته است. با این حال و آن طور که از شرایط بر می آید این رویکرد شهرداری هیچگاه نتوانسته موفق باشد؛ اغلب مرکزهای تجاری وعده راه اندازی سالن های سینمایی را داده و از شهرداری تخفیف گرفته اند ولی هرگز مجتمع های فرهنگی و هنری خود را به بهره برداری نرسانده اند. اما آیا افزایش فروش اخیر در سینماها می تواند بهانه ای برای دلگرمی این مجتمع های تجاری در راه اندازی سالن های سینمایشان باشد؟ مسئول امور سینمایی حوزه هنری فارس در این باره می گوید: «افزایش فروش بی گمان می تواند به افزایش سرمایه گذاری در حوزه سینما بینجامد؛ با این حال افزایش فروش باید پایدار باشد؛ اینکه در مقطعی افزایش فروش داشته باشیم و در دوره ای دیگر رکود، سرمایه گذار را با انگیزه نمی کند. در واقع سرمایه گذار باید به بازگشت سرمایه خود مطمئن باشد.»آن طور که شهابیان می گوید تقاضاهای متعددی برای راه اندازی سینما به حوزه هنری داده شده و برخی هم برای بررسی شرایط به حوزه هنری مراجعه کرده اند با این حال این نهاد علاقه مند است که خود از محل منابع دولتی و استانی وضع سینماها را سر و سامان دهد. او ادامه می دهد: «امیدواریم در آینده بر شمار سینماهای شهر افزوده شود ولی مشکلی که ما در فارس داریم وضع بودجه است. در استان های دیگر منابع دولتی به کمک سینماها آمده است. برای نمونه در اصفهان و تهران به همین شیوه سینماهای خود را بازسازی کرده اند. در شیراز اما از نهادهایی که می توانند کمک مالی در اختیار ما بگذارند کمکی صورت نگرفته است.»
یکی از نخستین شهرهای دارای سینما در ایران
شیراز که این روزها در زمینه سینماها به چنین روزگاری افتاده از نخستین شهرهای ایران بوده که در آن سینما راه افتاده است. گویا نخستین سینمای شیراز در دوره مظفرالدین شاه در خیابان گودعربان راه اندازی می شود. آخرین سینمای شیراز هم سینما فرهنگ بود که پارسال به بهره برداری رسید.
البته طی سال های آخر دهه ۴۰ تا همین اواخر هیچ سینمایی در شیراز ساخته نشد و سینماهای موجود هم یکی بعد از دیگری تعطیل شد؛ تنها طی چند سال اخیر ۳ سینما در شیراز تعطیل شده است. این در حالی است که سرانه دسترسی شهروندان به سینما یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع به شمار میرود.
البته این وضع تنها در شیراز رخ نداده بلکه بسیاری از شهرهای فارس سینما ندارند یا اینکه سینماهایشان تعطیل شده است. به همین خاطر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تلاش کرده با نمایش برخی فیلم ها در شهرستان های استان این کمبود را برای اهالی شهرستانها کمی جبران کند. البته شیراز همان طور که گفته شد از قدیمی ترین شهرهای صاحب سینما در ایران است.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 237 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:16

ترمینال داخلی فرودگاه شیراز

ترمینال داخلی فرودگاه شیراز

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس گفت: پروژه‌های ساختمان ایمنی و آتش‌نشانی، ساختمان پلیس فرودگاه، پارکینگ طبقاتی، ساختمان بانک ملی و کارگو فرودگاه بین‌المللی شیراز با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود. به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از باشگاه خبرنگاران، رضا بدیعی‌فرد مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس به پروژه‌های در حال احداث فرودگاه شیراز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طرف شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به احداث و تکمیل پروژه‌های فرودگاه‌های استان فارس اختصاص یافت.

به گفته وی، میزان پیشرفت برخی از پروژه‌های عمرانی فرودگاه شیراز به ۹۵ درصد می‌رسد. همچنین ترمینال پروازهای بین‌المللی فرودگاه شیراز با مساحت ۲۱ هزار مترمربع و سه طبقه دارای چهار پل هوایی(ایربریج) است و اعتباری بالغ بر ۹۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به آن اختصاص یافته است.ترمینال بین‌المللی این فرودگاه تاکنون با صرف هزینه‌‌یی بالغ بر ۲۸۰ میلیارد ریال ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس به عملیات تکمیلی پروژه پارکینگ طبقاتی اشاره کرد و افزود: این پارکینگ با ظرفیت پارک ۷۵۰ دستگاه خودرو در پنج طبقه احداث شده است و هم اینک تکمیل و اجرای سازه فضایی به همراه نصب ساندویچ پانل، نصب تجهیزات شامل دوربین مداربسته، سیستم اطفائیه، آسانسور، روشنایی، جاده رمپ خروجی و سرویس‌های بهداشتی در حال اجراست که با پیگیری‌های صورت گرفته تا یک ماه آینده تکمیل می‌شوند.

بدیعی‌فرد یادآور شد: ساختمان پلیس با مساحت دو هزار و ۳۰۰ مترمربع و پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و اعتبار این پروژه ۴۲ میلیارد ریال بوده که از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است.

وی درباره پروژه احداث ساختمان ایمنی و آتش‌نشانی گفت: ساختمان ایمنی و آتش‌نشانی نیز با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی و اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال از جمله پروژه‌هایی است که طی یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین به‌زودی دو دستگاه خودرو آتش‌نشان و کف‌ساز فرودگاهی به ارزش ۷۰ میلیارد ریال در اختیار این فرودگاه قرار می‌گیرد.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس افزود: از دیگر پروژ‌های قابل افتتاح طی یک ماه آینده، احداث ساختمان بانک ملی فرودگاه به مساحت ۳۲۰ مترمربع است با هزینه‌‌یی افزون بر شش میلیارد ریال به روشBOTاجرا می‌شود و اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در ادامه احداث ترمینال پروازهای بین‌المللی در فرودگاه شیراز را تحولی بزرگ در صنعت گردشگری استان خواند و گفت: روزانه بیش از ۳۰۰ ایرلاین معتبر دنیا بر فراز فرودگاه شیراز عبورمی‌کنند که اگر بتوانیم با ایجاد تمهیدات لازم تنها روزی ۲۰ ایرلاین را در فرودگاه سرویس‌دهی کنیم بی‌شک تحولی بزرگ در این فرودگاه رخ خواهد داد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس در خصوص صادرات بار در فرودگاه شیراز نیز گفت: انبار بار مجهزی توسط بخش خصوصی احداث و با کسب مجوزهای امنیتی از سازمان هواپیمایی کشوری به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و امیدواریم بتوانیم بخش صادرات استان را فعال کنیم زیرا هم اینک صادرکنندگان استان فارس کالاهای خود را از طریق فرودگاه‌های همجوار به کشورها و مناطق مختلف صادر می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب ترمینال پروازهای خارجی عنوان کرد: سال گذشته ۱۰ میلیارد ریال صرف بهسازی تجهیزات ترمینالی، تاسیسات و نوسازی سرویس‌های بهداشتی در این ترمینال شد. با ارتقای سطح تسهیلات در حوزه‌های گذرنامه صدور ویزای الکترونیک، غرفه ارزی، ایجاد بانک ملی و غرفه اطلاع‌رسانی و گردشگری نیز باعث شد زمان اخذ ویزای فرودگاهی از ۸ ساعت به ۳۰ دقیقه کاهش یابد و این اقدامات رضایت مسافران و گردشگران را در پی داشته است.

بدیعی‌فرد از خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم راداری جدید برای فرودگاه شیراز نیز خبر داد و عنوان کرد: رادار فرودگاه به دلیل عدم پوشش مناسب، کارایی مطلوبی ندارد از این‌رو شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اقدام به خریداری رادار جدید کرده و اکنون در حال بررسی جهت جانمایی آنتن جدید هستیم.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 243 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:16

سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰ بنابر رسالت خبری – فرهنگی خود در سلسله مطالبی نسبت به معرفی اماکن تاریخی – گردشگری شیراز و بیان پیشینه آنها اقدام خواهد کرد تا بلکه سهمی داشته باشد در آشنایی شهروندان پایتخت فرهنگی ایران و قدردانستن دیاری که در آن زندگی می کنند. امید است که با معرفی این اماکن ارزش شهر خود را بیشتر دانسته و آن را قربانی تصمیمات و رفتارهای نابجای خود نکنیم!

پس از معرفی قبرستان تاریخی دارالسلام در این مطلب به معرفی تعداد دیگری از قبرستان های تاریخی شیراز می پردازیم که بیشتر آنها اکنون وجود نداشته و از بین رفته اند.

۱-گورستان شیخ کبیر و حوالی آن: این خاکستان که مزار شیخ کبیر،ابوعبدالله محمد خفیف از مشایخ بزرگ صوفیه نماد آن است امروز در بین بناهای زندیه و پشت بازار وکیل شمالی قرار دارد.از این خاکستان بزرگ تنها مزار شیخ کبیر به جا مانده است که در دوران معاصر قبه و فضایی رو آن ساخته اند.

– برخی از بزرگان که در این خاکستان مدفون بودند:شیخ عبدالسلام،شیخ احمد کبیر ،شیخ احمد صغیر،شبخ ابوشجاع،شیخ منصور،شیخ عبدالله علمدار،شیخ تاج الدین بهرام،شیخ رکن الدین و….

۲-گورستان باهلیه و حوالی آن: این خاکستان در محله ی سردزک بوده که از آن فقط قبرهای شاه منذر،بی بی دختران و سیبویه باقی مانده است.
– مزارهای معروف این خاکستان:سیبویه نحوی صاحب الکتاب(مزار سیبویه سنگ سیاه شفافی است که سال ها در یک دکان سبزی فروشی واقع در محله ای به همین نام(سنگ سیاه)قرار داشت.امروز ساختمان یادبودی روی ان بنا نموده اند)،شیخ ابوبکر احمد سلمه، شیخ ابوعبدالله بیطار، سیده مادر عبدالله یعنی بی بی دختران، شیخ ابو محمد بن حسن بن حسین، شیخ کاوس بن عبدالله و… .

۳-گورستان سلم و حوالی آن: این خاکستان در جنوب شیراز واقع شده و آن را صفه تربت و دارالسلام می گویند.

-برخی از گورهای معروف: شیخ سلم بن عبدالله صوفی، شیخ مومل بن محمد جصاص، شیخ ابوالسائب، شیخ ابو مبارک عبدالعزیز، شیخ ابوطاهر محمد شیرازی، شیخ احمد بن یحیی، شیخ بهاءالدین شلکو، حاجی ابراهیم خنجی، شیخ سعد الدین محمد صالحانی، شیخ شهاب الدین ابوبکر محمد بیضائی، شیخ نجم الدین عبدالرحمن بیضائی، شیخ موفق الدین، شیخ احمد شهره، استاد فخرالدین احمد، استاد بها الدین محمد خورزمی، مولانا علا الدین محمد الفارسی، شیخ مجدالدین محمد سودانی، شیخ نصره الدین علی حسنی، خواجه سعد الدین یحیی صالحانی، شیخ حسین منقی، شیخ ابوالحسن کردویه، شیخ ابوالقاسم سروستانی، شیخ محمد بن عبدالعزیز اسکندری، شیخ ابراهیم بن داود، شیخ حسن تنگکی، شیخ جمال الدین فسایی، شیخ ابوعبدالله بابویی.

۴-گورستان مشهد ام کلثوم و شیرویه و حوالی آن: زنده یاد استاد نورانی وصال مصحح هزار مزار می نویسد:(امروز از خاکستان شیرویه اثری نیست استناد به کتاب هزار مزار که به این نکته اشاره کرده:مزار اتابک سعد و ابش خاتون در این محل قرار داشته،معلوم می شود که این خاکستان در جنوب شرقی شیراز، انتهای بلوار سیبویه و حوالی آرامگاه آبش خاتون بوده است).

-برخی از گورهای معروف: سیده ام کلثوم، شیخ احمد بن حسین، مولانا سراج الدین، شیخ جمال الدین حسین بوشکانی، بی بی عزیزه دختر قاضی شمس الدین و…. .

۵-گورستان باغ نو و حوالی آن: این خاکستان در محلی بوده که امروز به عنوان محله ی بالا کف معروف است و از آن خاکستان جز روضه ی حضرت سید علاالدین حسین و ارامگاه شیخ روزبهان دیگر اثری بر جا نمانده است.

-برخی از گورهای معروف: شیخ منذربن قیس، شیخ ابوذرعه عبدالوهاب اردبیلی(امروز مزارش د رانتهای خیابان لطفعلیخان زند،در گوشه ی غربی میدان مصدق یا غدیر که در گذشته کل شیخ ابوذرعا نامیده می شد واقع است)این مزار هم متاسفانه در حال نابودی است. شیخ سعدالدین منصور محمد،امام زاده سید علاالدین حسین،شیخ صدرالدین روزبهان،اتابک سعد بن ابوبکر زنگی،شیخ محمد علی بقال و… .

۶-گورستان مسجد عتیق و حوالی آن: مسجد جمعه یا عتیق شیراز را عمرولیث صفاری در مرکز محله های شیراز بنا نمود است.گویند چوب های به کار رفته در این ساختمان را از بستان پیرزنی در سروستان تهیه کردند.اما پیرزن بهای چوب ها را اعلام نمی کرد تا این که ساختمان مسجد به پایان رسید.پیرزن گفت که من پول چوب ها را نمیخواهم و احتیاجی ندارم.عمرولیث از این خبر خشمگین شد.پیرزن به او گفت که تو این مسجد را برای چه ساخته ای؟گفت رضای خدا.پیرزن گفت من هم برای رضای خدا چوب را داده ام،امیر راضی شد و گریست..وسط صحن مسجد هم ساختمان زیبایی به نام دارالمصحف یا خدایخانه در زمان ابو اسحاق آل اینجو بنا گردیده.گویند در این خدایخانه قران هایی به خط خلفا و امامان معصوم نگهداری می شده،از جمله قران های معروف،قرانی بوده به خط عثمان که قطره ای از خون او روی یکی از صفحات ان دیده می شده.این قران در فتنه های ایجاد شده به تاراج رفته است.

5nnrls

5nnrls

-برخی از گورهای معروف: روضه ی متبرکه ی ابو عبدالله سید امیر احمد بن امام موسی بن جعفر،سید میر محمد برادر شاهچراغ،قاضی شرف الدین محمد،امیر تاج الدین محمد بن حیدر،شیخ رکن الدین عبدالله،شیخ صدرالدین جنید و… .

۷-قبرستان بزرگ شمال شیراز: این خاکستان بزرگ از روضه ی حضرت علی بن حمزه تا تکیه ی هفتنان و چهل مقام را در بر میگرفته است:

-معرفی برخی از گورهای معروف: علی بن حمزه،فاطمه خاتون(خواهر عضدالدوله دیلمی)،شیخ معاذ،شیخ رکن الدین عبدالله،خواجه شمس الدین صفی،شیخ ابو عبدالله باکویه، مولانا عماد قزوینی، سلطان جلال الدین شاه شجاع، هفت تنان، مولانا بهاالدین، شیخ مشرف الدین مصلح سعدی شیرازی و… .

افصح المتکلمین در قرن هفتم نیز نام دو گورستان شیراز را در حکایتی چنین بیان می کند:

پیری اندر قبیله ی ما بود⭐️که جهاندیده تر ز عنقا بود
صدوپنجه بزیست یا صدو شصت⭐️بعد از ان پشت طاقتش بشکست

جان سختش به پیش لب دیدم⭐️روز عمرش بتنگ شب دیدم
بارکی گفتمش به خفیه لطیف⭐️که به سلمت بریم یا به خفیف

پیر پاسخ می دهد که مگر من…

ابهلم تا هلاک جان خواهم⭐️راست خواهی نه این نه آن خواهم

مطالب برگرفته از کتاب آرامستانهای شیراز-جمال زیانی

نویسنده : محمد ده بزرگی

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 487 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:05

اتصال فارس به خلیج فارس

اتصال فارس به خلیج فارس

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرف یک ماه آینده، یک همایش تخصصی با حضور استادان دانشگاه، صاحب نظران، اندیشمندان، مدیران دستگاه های اجرایی و نمایندگان مجلس در شیراز برگزار می شود که در آن آثار ملی الحاق فارس به خلیج فارس به طور کامل برای مردم تبیین خواهد شد.

به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از ایرنا فرج الله رجبی، شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: امروز مدیریت شهری شیراز با وجود برخورداری این شهر از ظرفیت ها و قابلیت های قوی، آمادگی لازم برای حرکت گام به گام با سرمایه گذار را ندارد و گاه خودش تبدیل به یک مانع در مقابل سرمایه گذار و سرمایه گذاری می شود.
وی بیان داشت: برای تسهیل سرمایه گذاری، باید نقشه راه یک بار و برای همیشه مشخص شود چرا که نمی تواند بدون یک نقشه راه دقیق در تمام بخش ها و حوزه ها، از فراهم بودن زمینه های سرمایه گذاری سخن گفت.
رجبی اظهار کرد: اگر بخواهیم تنها در تبلیغات و تابلوهای تبلیغاتی و صرفا به شکل شعاری، شیراز را به عنوان مقصدی خوب برای سرمایه گذاری معرفی کنیم، سرمایه گذاری انجام نخواهد شد.
این نماینده مجلس بیان داشت: زمانی می توان مدعی بود که روند سرمایه گذاری تسهیل شده و سرمایه گذاری شکل گرفته که هر شهروند بتواند تاثیرات آن را در زندگی خود ببیند.
رجبی گفت: فراهم شدن زیرساخت های نرم‌ افزاری و سخت افزاری، حذف کاغذ بازی پیچیده اداری، حذف سایه سیاست از سر سرمایه گذاری، ایجاد آمادگی لازم و کامل در مدیریت شهری و تعریف ابزارهای حمایتی و تشویقی برای مدیران و کارکنان تسهیل کننده امر سرمایه گذاری از مواردی است که می تواند به تسهیل امر سرمایه گذاری و شتاب بخشیدن به آن کمک کند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، سرمایه گذاری را اصلی ترین نیاز فارس دانست و گفت: باید با تسهیل روند سرمایه ‌گذاری، سرمایه گذاران داخلی و خارجی را تشویق به سرمایه گذاری در این استان کنیم.
رجبی، جبی، یکی از مبانی اقتصاد مقاومتی را به میدان آوردن سرمایه های موجود دانست و افزود: دولت با توجه به توان اقتصادی محدودی که دارد قادر نیست به تنهایی اقدام به ایجاد اشتغال کند و بنابراین حضور و مشارکت بخش خصوصی لازم و ضروری است که باید موانع پیش روی آنها برداشته شود.
وی، در بخش دیگری از مطالب خود در مورد احتمال دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران اجرایی استان هم گفت: اساسا کار نماینده ورود به حوزه اجرایی نیست اما می تواند در تمام حوزه ها نظارت داشته باشد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک مدیر باید سالم و توانمند و با سیاست های کلی نظام و دولت همراه باشد و اگر فاقد این ویژگی هاست یا باید خود را اصلاح کند یا کنار برود. رجبی افزود: به نظر می رسد که رگ های مدیریتی استان فارس امروز نیازمند خونی تازه است.
وی، در مورد مصوبه الحاق فارس به خلیج فارس هم گفت: در این میان باید ببینیم که انجام چه کاری منافع نظام و کشور را تامین می کند و کدام به نفع فارس است.
رجبی افزود: ظرف یک ماه آینده، یک همایش تخصصی با حضور استادان دانشگاه، صاحب نظران، اندیشمندان، مدیران دستگاه های اجرایی و نمایندگان مجلس در شیراز برگزار می شود که در آن آثار ملی الحاق فارس به خلیج فارس به طور کامل برای مردم تبیین خواهد شد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در مورد دریافت حقوق های بسیاربالا توسط برخی مدیران افزود: ضمن تاکید براینکه من نماینده مردم هستم نه نماینده دولت اما جای طرح این این پرسش است که چه تعداد از این حقوق ها را باید روی هم گذاشت تا به سه هزار میلیارد تومان برسد؟ و از سوی دیگر استفاده ابزاری از این موضوع نیز قابل قبول نیست.
رجبی اضافه کرد: دولت نیز باید مراقبت بیشتری کند و هرکجا که نقصی وجود دارد رفع شود تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و کسی به خود اجازه ندهد که حقوق های چند ۱۰ میلیونی دریافت کند.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 256 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 22:51

سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰ بنابر رسالت خبری – فرهنگی خود در سلسله مطالبی نسبت به معرفی اماکن تاریخی – گردشگری شیراز و بیان پیشینه آنها اقدام خواهد کرد تا بلکه سهمی داشته باشد در آشنایی شهروندان پایتخت فرهنگی ایران و قدردانستن دیاری که در آن زندگی می کنند. امید است که با معرفی این اماکن ارزش شهر خود را بیشتر دانسته و آن را قربانی تصمیمات و رفتارهای نابجای خود نکنیم!

قبرستان دارالسلام شیراز (وادی السلام،قبرستان سلم،صفه تربت،بیرون درسل) یکی از قدیمی ترین آرامستانهای ایران به شمار می‌رود. بسیاری از محققان بر این باورند که این قبرستان قبل از اسلام نیز وجود داشته‌است. قبور بزرگان و مشایخ علمی، عرفانی، ادبی و مذهبی مختلفی در آن وجود دارد که مقبره‌های قدیمی با خط‌های ممتاز رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌کاری شده و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل‌های در گور خفتگان بر این سنگ‌ها حک شده‌است.

قبرستان تاریخی دارالسلام

قبرستان تاریخی دارالسلام

قبرستان دارالسلام دارای زمین وسیعی است که در آن ائمه جمعه از زمان زندیه تا قاجاریه به خاک سپرده شده‌اند و مقبره‌ای با رنگ سبز در این گورستان دیده می‌شود که معروف به ابوغفار خوئی، سرباز امام زمان می باشد. بسیاری از مقبره‌های این قبرستان طی چند سال گذشته شکسته و تخریب شده‌اند، البته با همت شهرداری و میراث فرهنگی شیراز در حال باسازی است که متاسفانه این بازسازی وضعیت مناسبی ندارد. در کتاب هزار مزار، قدیمی ترین قبر این قبرستان را به شیخ مومل بن محمد جصاص در گذشته در سال ۳۲۲ هجری قمری در اوایل قرن چهارم نسبت داده شده است.

معرفی برخی از قبرهای معروف خاکستان سلم در کتاب هزار مزار

شیخ سلم بن عبدالله صوفی
شیخ مومل بن محمد جصاص
شیخ ابوالسائب
شیخ ابو مبارک عبدالعزیز
شیخ ابوطاهر محمد شیرازی
شیخ احمد بن یحیی
شیخ بهاءالدین شلکو
حاجی ابراهیم خنجی
شیخ سعد الدین محمد صالحانی
شیخ شهاب الدین ابوبکر محمد بیضائی
شیخ نجم الدین عبدالرحمن بیضائی
شیخ موفق الدین
شیخ احمد شهره
استاد فخرالدین احمد
استاد بها الدین محمد خورزمی
مولانا علا الدین محمد الفارسی
شیخ مجدالدین محمد سودانی
شیخ نصره الدین علی حسنی
خواجه سعد الدین یحیی صالحانی
شیخ حسین منقی
شیخ ابوالحسن کردویه
شیخ ابوالقاسم سروستانی
شیخ محمد بن عبدالعزیز اسکندری
شیخ ابراهیم بن داود
شیخ حسن تنگکی
شیخ جمال الدین فسایی
شیخ ابوعبدالله بابویی

محمد و محمود دهدار
شیخ مفید
شیخ عبدالنبی
ابو غفار خویی
مشیر الملک
سلطان الحاجیه

در ادامه به معرفی برخی از چهره های مشهور دفن شده در این قبرستان می پردازیم :

ابو سائب

ابو سائب در این قبرستان مشهور به آثار رسول الله و از اولیا مقرب است. داستان وی از این قرار است که پدر او تاجر مالدار بود و دو پسر داشت که پسران پس از مرگ پدر مال ها را قسمت کردند و چون به وی مبارک حضرت رسالت رسیدند یکی از برادران گفت که با قیچی ان را نیز دو قسمت کنیم و هر یک نیمی را بر میداریم. ابوسائب گفت که موی پیامبر عزیز تر از آن است که با قیچی دو پاره کنیم. مو را به من بدهید و تمام مال برای شما باشد. مرگ آن موی را در چشم راست من بگذارید تا برکتش خداوند بر من رحمت کند. چنین کردند، پس از آن هر کس به زیارت قبر او می رود به احترام موی مبارک رسول الله اگر سوار باشد پیاده میشود و آن قبر را که به شعر النبی معروف است زیارت میکنند.

شیخ عبدالنبی

شیخ عبدالنبی نوه شیخ مفید و پدر میرزا هادی امامی در این قبرستان دفن شده است.این شیخ بسیار زیاد مورد اتجه خان زند(کریم خان) بوده و مردم آن زمان شیراز ارادت زیادی به شیخ داشته اند، به طوری که او را منبع برکات برای شهرشان می دانستند.شیخ النبی وصیت می کند که پس از مرگ جسدش را در نجف اشرف در جوار حرم حضرت علی به خاک بسپارند. پس از مرگ او کریم خان زند دستور می دهد جسد را در خاک شیراز دفن کنند و میگوید:ک سی که برای شیراز منبع برکات بوده در همین خاک هم باید مدفون شود. به احترام وصیت شیخ دستور می دهد تا خاک نجف را به شیراز بیاورند و به دستور کریم خان کاروانی مرکب از چهل بار شتر گندم به نجف فرستاده می شود و در نقابل چهل بار شتر از خاک نجف به شیراز حمل می شود. خاک ها را به قبرستان شیراز می گسترانند و جسد عبدالنبی را در میان تشییع جنازه ای با شکوهی که کریم خان زند هم در آن شرکت داشته به خاک می سپارند. از آن به بعد درالسلام شیراز به (صفه تربت) معروف می شود(نقل از مقاله ی خانه سنگی،روزنامه اطلاعات جنوب،یکشنبه ششم اسفند ماه ۱۳۵۰ هجری خورشیدی)

درباری صفه تربت روایت دیگری از استاد حجار، حاج مهدی چیز فهم شنیده میشود: میگویند در گذشته سالی به قحطی بسیار شدیدی اتفاق می افتد. خبر به گوش اهالی بیضا رسیده و آن ها مقدار زیادی گندم بار چندین نفر شتر کرده راهی کربلا می شوند. گندم ها را به مردم قحطی زده می رسانند و مردم کربلا در مقابل این احسان چیزی ندارند که بدهند میگویند: برای این که دست خالی بر نگردید خاک کربلا را با خود ببرید. چاروادارهای بیضا همین کار را میکنند و خاک را به قبرستان شیراز می آورند و بدین ترتیب صفه تربت ایجاد میشود و تا مدت ها اهالی بیضا مرده های خود را در این محل به خاک می شمردند. مردم عامی شیراز به صفه تربت می گویند سفره تربت و به قبرستان درالسلام میگویند. بیرون درسل که کوچک شده ی دارالسلام باید باشد(مجموعه مقالات کنگره بزرگ زندیه،جلد دوم،حکایت چهارم صفحهات ۴۸۳و ۴۸۴)

حکایت کریم خان و شیخ عبدالنبی در مسجد وکیل شیراز

می گویند زمانی که شالوده ی ستون های سنگی شبستان مسجد وکیل را میکندند کریم خان زند برای بازدید و نظارت نزدیک بر بنایان در ماه رمضان شخصا به مسجد می رود.در خاتمه بازدید برای خان زند قلیان مخصوصش را که طلای مرصع بوده می آورند و مشغول کشیدن می شود. در این میان خبر می دهند که شیخ عبدالنبی به مسجد می اید.جریان به عرض خان زند میرسد. وی به پاس احترام و حرمت ماه مبارک رمضان قلیان مرصع را در گودال یکی از ستون های مسجد می اندازد. گویند این قلیان هنوز زیر یکی از ستون ها مدفون است. هم چنین زمانی که کار ساختمان مسجد وکیل تمام شد به دستور کریم خان شیخ به اقامه ی نماز جماعت مسجد وکیل را افتتاح می کند و از آن پس در این مسجد امام جماعت می شود(مجموعه مقالات کنگره بزرگ زندیه،جلد دوم،حکایت چهارم صفحه ی ۴۸۲)

چهار طاقی دارالسلام

این چهارطاقی مربوط به دوره قاجار است و داخل قبرستان دارالسلام واقع شده که این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در آن خاندان مشیرالملک دفن شده اند.

قبرستان دارالسلام،چهار طاقی مشیر

قبرستان دارالسلام،چهار طاقی مشیر

وضعیت بد قبور در چهار طاقی

وضعیت بد قبور در چهار طاقی

وضعیت بد قبور در چهار طاقی

وضعیت بد قبور در چهار طاقی

پژوهش و نگارش:محمد حسین ده بزرگی

قبر محمد دهدار

قبر محمد دهدار

قبر ابوسائب

قبر ابوسائب

photo_2016-06-18_11-05-44

photo_2016-06-18_11-05-44

قبر ابو غفار خویی،قبرستان دارالسلام،شیراز

قبر ابو غفار خویی،قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

شیر سنگی،قبرستان دارالسلام،شیراز

شیر سنگی،قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

قبرستان دارالسلام،شیراز

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 587 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 14:20

13329213_1039680049450314_371782445_n

13329213_1039680049450314_371782445_n

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز از احداث برج ۱۱۰ متری سبز تاریخ در این شهر خبر داد و گفت: سازه این برج به شکل سرو نمادین شیراز خواهد بود.

به گزارش شیراز ۱۴۰۰ به نقل از خبرگزاری فارس ، رضا محمدیان دوشنبه‌شب در حاشیه یکصد و شصت و سومین جلسه شورا اظهار داشت: کلیات و ایده اولیه بحث برج پردیس تاریخ ایران و باغ مینیاتوری آن مطرح‌شده و در پیش‌بینی اولیه ارتفاع ۱۱۰ متر است اما مساحت دقیق و تعداد طبقات آن هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست.

وی افزود: کاربری این مجموعه شامل تالار اجتماعات است و موزه تاریخ ایران، نمایشگاه، رستوران، باغ ایرانی و کافی‌شاپ نیز در آن احداث می‌شود.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: در بحث جانمایی اختلافاتی بین کارشناسان شورا و شهرداری بود اما با مصوبه شورا به جهت آن‌که این پروژه از نقاط مختلف شهر قابل‌رؤیت باشد مقرر شد در بام شیراز احداث شود که کلیات این امر به تصویب اعضای شورا رسید و شهرداری مکلف شد طرح فاز یک و دو را آماده کرده و به تصویب کمیسیون ماده پنج برساند.

وی ادامه داد: تا زمانی که شورای چهارم در بحث سیاستگذاری و نظارت بر اجرای این پروژه مسئولیت داشته باشد کار را پیگیری می‌کند تا این پروژه احداث شود چراکه شیراز به نمادهای فاخری که بعد از انقلاب احداث‌شده باشد نیاز دارد که به‌ویژه بعد فرهنگی داشته باشد و امید داریم شورای بعدی نیز این کار را پیگیری کند چون تنها نیاز یک شهر معابر، پارک، روگذر و پارک نیست و باید نمادهای فرهنگی و هویتی نیز برای یک شهر تعریف شود.

محمدیان ابراز داشت: این پروژه بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این عدد رقم سنگینی نیست که شهرداری نتواند از عهده آن برنیاید و ما تلاش می‌کنیم که در این دوره شورا عملیات اجرایی آغاز شود.

وی اضافه کرد: طرح اولیه این برج طرح یک سرو به‌عنوان نماد سروهای سربلند شیراز است و بدنه برج نیز سبز خواهد بود و در سازه آن بهینه‌سازی انرژی و استفاده از انرژی‌های سبز نیز مدنظر خواهد بود و بر برج میلاد تهران که در گودی ساخته شد برتری‌هایی دارد چراکه در ارتفاعات شیراز احداث می‌شود و از هر نقطه شهر قابل‌رؤیت خواهد بود.

رفع نیاز شیراز با احداث تالار ۳ هزار نفری برج تاریخ

دیگر عضو شورای شهر نیز در همین مورد گفت: پروژه برج تاریخ و پردیس مینیاتوری آن در شورای سوم به تصویب رسید که برای جلوگیری از تخریب باغات حاشیه جنوبی بلوار چمران (از بلوار شاهد تا معالی آباد که مورد هجمه مسکونی سازی بود) احداث شود.

سید محسن معین تصریح کرد: در شورای سوم بنا شد مساحت این قسمت ۴۰ هکتار و محل آن در بلوار چمران باشد و طراحی به مرحوم کاظم معمارضیا واگذار شد و ایشان طرح بسیار وزینی را به این منظور ارائه کرد که برج تاریخ ایران و پردیس مینیاتور و پردیس باغ‌های ایرانی را شامل می‌شد.

وی افزود: این برج ۱۱۰ متری به شکل سرو و یادمان باغ‌های شیراز است و هفت طبقه آن به موزه هفت دوره تاریخی کشور اختصاص می‌یابد چراکه موزه در شهرهایی که هویت تاریخی دارند خود یک جاذبه ارزشمند گردشگری محسوب می‌شود.

معین با اشاره به‌ضرورت ایجاد جاذبه‌های جدید گردشگری مانند پروژه‌های تفریحات آبی مشهد و آکواریوم یا باغ پرندگان اصفهان متذکر شد: ساختمان برج که ۱۱۰ متر و برگرفته از عدد مقدس ۱۱۰ در حروف ابجد مطابق با نام مولا علی (ع) است دارای یک رستوران گردون در طبقه فوقانی، کنسول و بالکنی مارپیچ با شیبی ملایم است که باکس گل‌های زینتی و جوی آب در حاشیه آن طراحی‌شده و افراد می‌توانند طبقات این برج را از همین رمپ دارای شیب ملایم و مناظر زیبای حاشیه‌ای آن طی کنند و یک پیاده‌روی مفرح داشته باشند.

این عضو شورا یادآور شد: در طبقه زیرزمین آن تالار بزرگی با ظرفیت بیش از ۳ هزار نفر احداث می‌شود و در پردیس مینیاتور نیز اماکن و سازه‌های مشهور جهان اسلام و سایر کشورها احداث می‌شود که البته این طرح از شش سال قبل ابتدا در شیراز مطرح شد اما به سبب کشمکش‌ها صورت عملیاتی پیدا نکرد و چند شهر دیگر این ایده را اجرایی کردند.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 262 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 23:48

۳۰ درصد از مراحل ساخت بزرگترین ترمینال هوایی کشور در فرودگاه بین المللی شیراز انجام شده است. به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از خبرجنوب، مدیر کل فرودگاه های فارس از پیشرفت ۳۰ درصدی مراحل ساخت بزرگترین ترمینال هوایی کشور در شیراز خبر داد و گفت : برای ساخت این ترمینال هوایی که به پروازهای خارجی اختصاص دارد مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات فرودگاه های کشور در نظر گرفته شده که ۳۰ میلیارد تومان آن تاکنون صرف اقدامات اولیه همچون تجهیز کارگاه ها و اسکلت بندی ساختمانی شده است .


رضا بدیعی فرد با اشاره به اهمیت راه اندازی این ترمینال هوایی برای سهولت تردد گردشگران و مسافران خارجی در استان گفت : این ترمینال هوایی با وسعت ۲۳ هزار متر مربع در ۳ طبقه برای تردد ۳ میلیون مسافر در سال در نظر گرفته شده است که با تکمیل این پروژه ، شهر شیراز پیشرو در پروازهای خارجی ورودی به کشور خواهد بود .
وی افزود : ساخت این ترمینال هوایی علاوه بر بالا بردن تعداد پروازهای خارجی ورودی به استان صنعت گردشگری منطقه را تحت تاثیر قرار داده و رونق واهد بخشید . مدیر کل فرودگاه های فارس روند ساخت این ترمینال هوایی را از ابتدا در مدت ۳۰ ماه پیش بینی کرد و افزود : هم اکنون ۱۱ ماه از آغاز پروژه سپری شده و اگر استان به تعهدات خود در قبال پرداخت ۳۰ درصد از مبلغ مورد نیاز ساخت ترمینال هوایی که برابر با ۳۰ میلیارد تومان است عمل نکند، پروژه در موعد مقرر به اتمام نخواهد رسید. وی ادامه داد: در صورت عدم تامین مبلغ فوق از سوی استانداری باید به منابع دیگر نظیر شرکت فرودگاه های کشور و یا بخش خصوصی متوسل شد. بدیعی فرد مهمترین برنامه های سال جاری اداره کل فرودگاه ها فارس را تکمیل پروژه های نیمه تمام سال گذشته بر شمرد .
وی با تایید افزایش تعداد پروازهای ورودی به فرودگاه های استان در ۳ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تصریح کرد: میانگین تعداد مسافران خارجی ورودی به استان در این مدت زمان نسبت به مدت مشابه پارسال ۴ درصد افزایش داشته است . مدیر کل فرودگاه های فارس در ادامه به افزایش تعداد مسافران داخلی ورودی به استان نیز در ۲ ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت تعداد مسافران داخلی ورودی به استان در این بازه زمانی ۳۷ درصد افزایش داشته است . وی در ادامه از تاسیس ترمینال مسافربری فرودگاه لامرد،ساخت ساختمان بانک ملی و نیروی انتظامی در فرودگاه بین المللی شیراز و کارگاه پایانه هوایی صادرات بار در سال جاری خبر داد. بدیعی فرد تمامی این طرح ها را تکمیل شده دانست و زمان افتتاح آنها را همزمان با هفته دولت سال جاری عنوان کرد.
فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز با ۲۴ هزار و ۵۷۲ نشست و برخاست، اعزام و پذیرش بیش از دو میلیون مسافر و ارسال و پذیرش ۲۶ هزار و ۲۰۳ تن بار، از نظر حجم تردد ، تعداد مسافر و حجم بار چهارمین فرودگاه کشور است که از دو بخش ترمینال داخلی و خارجی تشکیل شده است.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 205 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 23:48

ساخت ایستگاه مترو ولیعصر امسال به پایان خواهد رسید. این ایستگاه بصورت عمیق و جزیره ای حفر شده و دارای ۴ ورودی و خروجی می باشد.

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

ایستگاه مترو ولیعصر

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 251 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 17:38

پل بزرگ کابلی ولیعصر شیراز اسفندماه امسال آماده افتتاح خواهد بود.

نصب هم ورک تیوبها در پایلون پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب ورک تیوبها در پایلون پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب هم ورک تیوبها در پایلون پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب ورک تیوبها در پایلون پل کابلی ولیعصر شیراز

زیرسازی لوپها پل کابلی ولیعصر شیراز

زیرسازی لوپها پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب هم ورک تیوبها در قسمت نگهدارنده کابلها پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب ورک تیوبها در قسمت نگهدارنده کابلها پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب هم ورک تیوبها در پایلون پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب ورک تیوبها در پایلون پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب هم ورک تیوبها پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب ورک تیوبها پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب هم ورک تیوبها پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب ورک تیوبها پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب هم ورک تیوبها پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب ورک تیوبها پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب هم ورک تیوبها در پایلون پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب ورک تیوبها در پایلون پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب هم ورک تیوبها در پایلون پل کابلی شیراز

نصب ورک تیوبها در پایلون پل کابلی شیراز

آماده سازی لوپها پل کابلی ولیعصر شیراز

آماده سازی لوپها پل کابلی ولیعصر شیراز

آماده سازی لوپها پل کابلی ولیعصر شیراز

آماده سازی لوپها پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

نصب هم ورک توبها در پایلون

نصب ورک توبها در پایلون

پل کابلی ولیعصر شیراز

پل کابلی ولیعصر شیراز

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 294 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 17:38

گزارشی از خاص ترین پروژه پلسازی کشور؛

ساخت پل کابلی ولیعصر شیراز امسال به پایان می رسد. نماینده پیمانکار پروژه بزرگ پل کابلی شیراز در گفت و گو با شیراز۱۴۰۰ با بیان اینکه ساخت این پل در بهمن ماه امسال به پایان رسیده و در اسفندماه آماده بهره برداری خواهد بود، بیان داشت: این پروژه با پیشرفت ۷۸ درصد درحال ساخت بوده و اکنون ساخت پایلون اصلی ۶۲ متری درحال انجام بوده که ارتفاع آن به ۳۵ و نیم متر رسیده است.

مهندس امین با تاکید بر اینکه قسمت های جدیدی از پایلون که در ارتفاع بالا تر قرار گرفته دارای حساسیت و پیچیدگی خاصی است، ادامه داد : هم اکنون کابل های این پروژه در شرکت تیکس اسپانیا در حال ساخت هستند و ۱۸ مرداد ماه، ساخت کابل ها در این شرکت به پایان رسیده و پس از آن به سمت بندرعباس و گمرک شهید رجایی حمل شده و اواسط مهر ماه به شیراز خواهد رسید که دو ماه و نیم زمان برای نصب کابل ها برروی پل نیاز است و بعد از نصب کامل کابل ها، مدت زمان کمی برای تست کابل ها اختصاص داده می شود.

نصب هم ورک توبها در پایلون

نصب هم ورک تیوبها در پایلون

وی درباره وضعیت کنونی پروژه اظهار داشت: هم اکنون هٌم وُرک تیوب ها که وظیقه ی اتصال کابل ها به پایلون و وزنه تعادل در طرفین پل را عهده دار هستند، در حال نصب بوده و تمامی وُرک تیوب ها وارد کارگاه شده اند. امین همچنین درباره روند تملکها، تخریب و عقب نشینی املاک قرار گرفته در محدوده پل به خبرنگار شیراز۱۴۰۰ گفت: با توجه به اینکه حجم عبور و مرور خودروها پس از افتتاح پل و تکمیل مسیر افزایش خواهد داشت، به این منظور تمامی املاک جانبی پل، شامل واحد های تجاری از ابتدای پل پیرنیا از سمت ولیعصر و تعدادی از واحد های تجاری فرسوده، تخریب و سایر املاک از جمله درمانگاه نادر کاظمی و از سوی دیگر از ابتدای ولیعصر ( از پیرنیا) به سمت زند و شهناز، هتل آناهیتا، دبیرستان ابوذر، اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ و بیمارستان شیراز عقب نشینی خواهند داشت که البته باید دید در آینده، شهرداری چه برنامه هایی برای زمین های اطراف پل کابلی و میدان ولیعصر دارد.

پیشرفت ۸۰ درصدی ایستگاه مترو ولیعصر

امین درباره وضعیت پیشرفت ایستگاه مترو ولیعصر نیز گفت: تمام همکاران وی در این طرح با اتمام به موقع ایستگاه مترو ولیعصر در حال فرهنگ سازی برای دیگر مهندسین و مجریان مترو در زمینه تحویل به موقع پروژه های حوزه مترو هستند چرا که در گذشته گاهی شاهد تعلل دیگر پیمانکاران برای اتمام برخی ایستگاه ها بوده ایم و بطور حتم امسال شاهد مسافرگیری ایستگاه مترو ولیعصر خواهیم بود. وی ادامه داد: هم اکنون از چهارعدد گالری پیش بینی شده، دو عدد گالری عبور و مرور مسافر در زیر پل کابلی و میدان ولیعصر سابق حفر شده است.یک گالری از مقابل دبیرستان ابوذر آغاز شده و در پارک ولیعصر مقابل وزنه تعادل پل کابلی به اتمام خواهد رسید و گالری شمال شرقی هم در ابتدای خیابان قربانی (پشت نادرکاظمی) قرار دارد که برای احداث دروازه های ورود و خروج مسافر، نیازمند تملک دبیرستان ابوذر و باقی واحد های تجاری هستیم که باید توسط سازمان قطارشهری صورت گیرد. در مجموع پیشرفت فیزیکی ایستگاه مترو ولیعصر بسیار مناسب است و اجرای نمای درون ایستگاه آغاز شده است.

به گزارش شیراز۱۴۰۰، ساخت پل کابلی ولیعصر در خردادماه سال ۹۱ با برنامه زمان بندی ۳۰ ماهه و اعتبار اولیه ۵۰ میلیارد تومان آغاز شد. پایلون اصلی این پل، پیچیده ترین سازه پلسازی کشور است که به دست مهندسان توانای این مرز و بوم اجرا شده و این پروژه پس از تکمیل و افتتاح به یکی از نمادهای کلانشهر شیراز تبدیل می شود. گفتنی است بنابر دلایل ترافیکی و جلوگیری از هدررفت وقت شهروندان ساخت دو پل جانبی این طرح در سال آینده به اجرای در خواهد آمد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 237 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 15:26

635830999509837774

635830999509837774

تجار قزاقستانی برای خرید محصولات صنایع غذایی از واحد های صنعتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز اعلام آمادگی کردند.

به گزارش شیراز ۱۴۰۰ به نقل از خبرگزاری صداو سیما، گروه تجاری و اقتصادی قزاقستانی از برخی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر شهرک صنعتی بزرگ شیراز بازدید و در نشستی راهکارهای افزایش تبادلات اقتصادی، تجاری و زمینه‌های صادرات محصولات واحدهای صنایع غذایی به کشور قزاقستان بررسی شد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی فارس گفت: مذاکرات سازنده ای بین طرفین برگزار شد که،‌ منجر به تنظیم تفاهم نامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی شد.

سید هاشم موسوی افزود: با افزایش صادرات محصولات غذایی و صنایع تبدیلی کشاورزی فارس به قزاقستان و کشورهای آسیای شرقی و میانه بستر مناسبی برای صادرات به سایر کشورها نیز فراهم می شود.

وی افزود: ۱۸درصد از کل واحدهای بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی فارس در زمینه صنایع غذایی فعالیت دارند.

مدیر یکی از شرکتهای وارد کننده محصولات غذایی قزاقستان نیز با اشاره به بازدید خود از برخی صنایع غذایی، توانمندی‌های صنعت استان فارس را مهم ارزیابی کرد و گفت: این موضوع می‌تواند سبب ارتقای همکاری‌های دو طرف شود.

یرما آسیلبیگ ضمن آمادگی و ابراز علاقمندی به خرید محصولات صنایع غذایی تولیدی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز گفت: برگزاری نمایشگاه های محصولات ایرانی اقدامی مهم برای معرفی توانمندی های صنایع غذایی استان فارس است.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 208 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 3:12

jamshid2301-mm2

jamshid2301-mm2

بحران ایجاد شکاف در تخت جمشید، این مجموعه جهانی را تهدید می کند.

به گزارش شیراز ۱۴۰۰ به نقل از تابناک ؛ مدیر داخلی مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: به تازگی یک فرو چاله به عمق دو و نیم و قطر چهار و نیم متر جلو در ورودی تخت جمشید به وجود آمده که با پنج کامیون بزرگ خاک پر شد تا برای بازدید کنندگان از این مجموعه مشکلی ایجاد نشود. شهرام رهبر افزود: پنج سال پیش شکاف ها تنها در قسمت شرقی به وجود آمد اما در این پنج سال بیشتر شده و در شرق، غرب و جنوب تخت جمشید دیده می شود.

استاد دانشگاه شیراز هم می گوید: دقیقا چنین نشانه و شکاف هایی در استهبان دیده شد و بعد از آن فرو چاله ۱۰۰ متری ایجاد شد و این نگرانی وجود دارد که چنین مشکلی در اطراف تخت جمشید نیز ایجاد شود و شکاف ها به فروچاله های عمیق تبدیل شوند.

دکتر حبیب آگهی با بیان اینکه علت ایجاد این شکاف ها برداشت آب از سفره های زیر زمینی در اطراف تخت جمشید برای کشاورزی است، افزود: با برداشت بی رویه آب، این شکاف ها به فروچاله های بزرگی تبدیل می شود که ممکن است خطرات جدی را برای تخت جمشید ایجاد کند.

پدر هیدرولوژی آب های زیرزمینی ایران نیز می گوید: از زمانی که این مشکل در تخت جمشید به وجود آمده ما برای این مجموعه حریم برداشت آب را در سه درجه یک، ۲ و ۳ تقسیم کردیم و اعلام کردیم که برداشت آب از حریم درجه ۱ خطرات زیادی را متوجه این مجموعه می کند.

پروفسور عزت الله رئیسی اردکانی با بیان اینکه حریم درجه یک تخت جمشید به فاصله هشت کیلومتر از این اثر جهانی تعیین شده و در این محدوده به هیچ وجه نباید چاهی باشد، افزود: هم اکنون چاه های زیادی در حریم درجه یک تخت جمشید وجود دارد که حتی عمق آن ها به ۳۰۰ متر هم می رسد.

وی افزود: تنها راه کوتاه و بلند مدت نجات تخت جمشید از مشکلات به وجود آمده انتقال چاه ها از حریم درجه یک به جایی دیگر است.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 235 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 19:50

با موافقت اعضای شورای شهر

139503241858539687917394

139503241858539687917394

اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با طراحی و ساخت پردیس مینیاتوری به عنوان برج تاریخ ایران موافقت کردند.

به گزارش شیراز ۱۴۰۰ به نقل از تسنیم ، طراح پردیس مینیاتوری تاریخ ایران مرحوم دکتر کاظم معمارضیا رئیس اسبق کمیسیون معماری نظام مهندسی استان فارس و از فرهیختگان معماری کشور است که در ۱۹ خردادماه امسال دارفانی را وداع گفت.

عصر امروز پس از درگذشت مرحوم معمارضیا اعضای شورای چهارم شورای اسلامی شهر شیراز، به پاس تکریم این استاد فرهیخته معماری، طرحی را که وی در سال ۹۰ برای اجرا در بلوار شهیدچمران به شورای سوم شیراز داده بود امروز در جلسه شورای چهارم به تصویب رساندند تا در بام شیراز اجرایی و در آن نیز یادمانی از استاد معمار ضیا نیز نصب شود.

براساس این گزارش، برج تاریخ ایران  ۴۵ هکتار است که در آن تاریخ این کشور قبل از دوران اسلام تا صفویه و صفویه تا دوران معاصر طراحی شده است.

 این مجموعه شامل سه بخش پارک تاریخی، خدماتی برای ایجاد سرمایه‌گذاری و بخش وسط پارک به صورت تاریخی با ورودی‌های مستقل است که پردیس اصلی این مجموعه شامل ۱۲ طبقه به صورت مینیاتوری طراحی شده که در هفت طبقه آن به معرفی دوره پیش از تاریخ، ایلامی و ماد، هخامنشی، اشکانی، سلوکی، پارتی‌ها، ساسانی، ظهور اسلام تا صفویه و صفویه تا زمان معاصر پرداخته می‌شود.

در این برج ۱۱۰ متری آثار مختلفی از ایران به نمایش در خواهد آمد که بازدید کنندگان می‌توانند به راحتی با استفاده از آسانسور و یا مسیرهایی با شیب ملایم از تمام طبقات آن بازدید کنند.

 در طراحی باغات این مجموعه نیز از طرح قالی باغی استفاده شده و در آن انواع باغ‌ها با معماری‌های مختلف دیده شده که بخشی از این باغات نیز به مرکز تفریحی اختصاص داده شده است.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 251 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 19:50

139407061841239156193034

139407061841239156193034

ماندگار شدن شهردار شیراز تا پایان عمر شورای شهر، خرید هواپیماهای آتش نشان توسط شهرداری به همراه اعلام تخریب دو هکتار از باغ‌های سر سبز قصرالدشت از موضوع‌های مهم مطرح شده جلسه امروز شورای شهر شیراز بود.

به گزارش شیراز ۱۴۰۰ به نقل از تسنیم ، عضو شورای اسلامی شهر شیراز بعد از ظهر امروز در یکصد و شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز با بیان اینکه ثبات مدیریت، پیامد کارآمدی به دنبال دارد اظهار داشت: شورای چهارم شیراز، با وحدت، همدلی، همزبانی و همراهی علی رغم داشتن نقد و انتقاد و پیگیری روند اصلاحات در حوزه شهرداری شعار ثبات در مدیریت را در عمل به نمایش گذاشته و نشانه‌اش آن خواهد بود که شهردار سخت‌کوش شیراز تا پایان عمر شورای چهارم، شهردار شیراز می‌ماند و حواشی و شایعات هم نمی‌تواند اثری بر این تصمیم معقول و منطقی گذارد.

محمدرضا هاجری  افزود: شورا وشهرداری مفتخر است در پرتو فعالیت جهادی تا پایان سال پروژه‌های بزرگ کوهسار مهدی ، پل کابلی ولی‌عصر(عج) و باغ موزه دفاع مقدس، خط یک قطار شهری از میدان الله تا نمازی، زیر گذر و روز گذر بلوار تخت جمشید، میدان معلم و بوستان ۵۷۰ هکتاری حسینی الهاشمی را تقدیم شهروندان فهیم و با صفای شیراز کند تا نتیجه و ثمره اعتماد و اطمینان به شورای چهارم را در یاد و خاطرات ماندگار خود نگه دارند.

وی همچنین با اشاره به حمایت همه جانبه از ورزش و توسعه زیر ساخت‌های مناسب آن در شهر شیراز بیان کرد: ورزش پرطرفدار فوتبال و فوتسال مظلوم واقع شده و شورا و شهرداری می‌تواندبا خریدیک تیم لیگ برتری و انتقال آن به شیراز ورزش پرطرفدار را از مظلومیت بیرون آورد.

هاجری گفت: حمایت جدی از دیگر رشته‌های ورزشی محبوب و پر طرفدار همچون کشتی،باستانی، همگانی، محلی، جانبازان و معلولین، تیراندازی، بانوان، والیبال و امثالهم باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: چنانچه به اندازه ساخت یک زیر گذر و رو گذر در حوزه تقویت و گسترش و بسترسازی ورزش هزینه کنیم، به خطا نرفته بلکه بر مبنای نیازهای واقعی جوانان و منطبق با مطالبات و توقعات آنها گام برداشته‌ایم.

وی به موضوع ساخت سریال احمدبن موسی(ع) و بازسازی کامل آرامستان دارلسلام اشاره کرد و گفت: شورا و شهرداری بارها و طی برگزاری جلسات متعدد اعلام آمادگی کرده تادر ساخت سریال تاریخی حضرت احمد بن موسی (ع) بازسازی و احیای کامل آرامستان داراسلام، ساخت پردیس سینمایی و مشارکت جدی در اینگونه طرح‌ها وارد شود و بازهم اعلام آمادگی می‌کنیم.

هاجری با اشاره به اینکه باید بررسی کرد مشکل از کجاست که به درب بسته می‌خورد خاطرنشان کرد: از رئیس شورای فرهنگی عمومی استان فارس درخواست می‌کنم در همین سه مورد جلسه بازخواهی و دادخواهی برگزار کنند تا مشخص شود مشکلات و موانع از ناحیه کدام نهاد است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین با اشاره به سوختن ۸ میلیارد تومانی میوه و تره بار در انبار شهرک صنعتی شیراز و خسارت ۲ میلیارد تومانی به تأسیسات این انبار  و آتش‌سوزی بزرگ جنگل‌های پاسارگاد گفت:  شهرداری به عنوان رکن ستاد بحران نسبت به خرید حداقل ۳ بالگرد و هواپیمای کوچک آتش نشان اقدام تا بتواند با تجهیزات کامل امنیت وآسایش خیال شهروندان را مهیا کند.

تخریب دو هکتار از باغ‌های سرسبز قصرالدشت شیراز

در این نشست غلامعلی ترابی عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته از آخرین وضعیت باغ‌های قصرالدشت اظهار داشت: حدود دو هکتار از باغ‌های سر سبز گروه یک قصرالدشت به دلیل معلوم و نا معلوم توسط عده‌ای تخریب شده  است.

وی افزود: در بررسی‌ها و بازدیدهای میدانی و همچنین عکس‌های هوایی  گواه این مدعا است که در  سه سال گذشته این باغ‌های سرسبز و انبوه که درحاشیه چمران بوده و شهرداری به صورت قهری و توافقی بر اساس مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران اقدام به تملک قسمتی از آن کرده و درحال تملک مابقی آن جهت تبدیل شدن به یک فضای سبز عمومی است توسط گروهی از خدا بی خبر و با ماشین‌های سنگین تخریب  هرگونه از آثار فضای سبز به محل‌های دیگر منتقل شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط مراکز علمی معتر جهانی، ارزش زیست محیطی و هزینه‌های کاشت و نگهداری هر درخت تنومند حدود ۲۰۰ هزار دلار است که با احتساب هر هکتار بیش از ۴۰۰ درخت تخریب شده خسارات وارده به محیط زیست شهری شیراز بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان است .

ترابی خاطرنشان کرد: از همه دستگاه‌های نظارتی، قضایی و امنیتی و سازمان بازرسی و استانداری فارس و سازمان حفاظت محیط زیست و همه تشکل‌های مردمی حامی محیط زیست  تقاضا داریم که علاوه بر  پیگیری این موضوع تا مشخص شدن عامل واقعی و پشت پرده این جنایت هولناک موضوع را دنبال کرده و با مجازات عاملان آن و جبران خسارات وارده مردم فهیم و دوستدار محیط زیست شیراز را مطلع نمایند تا درس عبرتی برای سایرین باشد.

طرح ریلی تراموا در شیراز اجرایی شود

در این نشست شهردار شیراز  نیز خواستار اجرای طرح ریلی تراموا در این شهر به عنوان یک طرح با خطوط سبک ریلی شد.

علیرضا پاک‌فطرت  با ارائه گزارشی از سفر کاری خود به همراه تعدادی از معاونان شهرداری  به کشور اتریش و چک اظهار داشت: یکی از طرح‌های موفق در شهر چک اجرای تراموا بوده که در این زمینه اجرای آن در شیراز ضروری است.

وی بیان کرد: اجرای طرح تراموا بسیار ارزان و مقروم به صرفه است که با توجه به توریستی بودن این شهر اجرای آن می‌تواند در شهر تاثیرهای مثبتی به دنبال داشته باشد و امید است امسال حداقل مطالعات آن آغاز شود.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 243 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 19:50

IMG_20160612_115232

IMG_20160612_115232

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه مرمت آثار تاریخی در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است، گفت: مجموعه تاریخی « برم دلک» و «قصر ابونصر» در شیراز مرمت می‌شوند. به گزارش شیراز۱۴۰۰، علی راستگو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، از مرمت مجموعه تاریخی « برم دلک» و «قصر ابونصر» در شیراز خبر داد و اظهار داشت: در مجموع برای این دو اثر تاریخی شیراز ۴۱ میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای تملک و احداث پارک در مجموعه تاریخی برم دلک ۲۸ میلیارد ریال از بودجه کمیسیون گردشگری اختصاص یافته  که طرح‌های آن آماده و عملیات اجرایی آن نیز شروع شده است.

درچهارکیلومتری آثار باستانی قصرابونصر تالابی وجود دارد که به نام برم دلک معروف است. آب این برم(چشمه) از چند شکاف کوه خارج می‌شود ودردامنه کوه تالابی راتشکیل می‌دهد، در بدنه کوه مشرف برتالاب سه طاقچه منقش از عهد ساسانی به جامانده است.در نقش سمت چپ در برابر شاهزاده خانم ساسانی تصویریکی از بزرگان ساسانی است و در زیربازوی این مرد کتیبه‌ای چهاریا پنج سطری به خط پهلوی است.کتیبه به قلم ریزی نوشته شده و اغلب حروف آن محو شده است. این اثردر تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۱ به عنوان یکی از آثارملی به ثبت رسیده است.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز از مرمت قصر ابونصر نیز خبر داد و گفت: مبلغ ۱۳ میلیارد ریال برای این امر در نظر گرفته شده است و شهرداری منطقه ۷ نیز بر انجام این کار اهتمام دارد.وی با بیان اینکه پس از ماه رمضان اعضای کمیسیون گردشگری شورای شهر از این دو منطقه بازدید می‌کنند، افزود: این بازدید با هدف برطرف کردن موانع و تسریع روند مرمت انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم در ۵ کیلومتری شرق شیراز بر فراز تپه‌ای تاریخی باقی مانده قصری وجود دارد که در میان مردم به تخت سلیمان معروف شده است. این قصر به‌گفته پژوهشگران متعلق به دوران اشکانی و ساسانی است.بر اساس کاوش‌های انجام شده در این محل نمونه‌های سفال با سکه‌ها و آثاری دیگر از عهد سلوکی، اشکانی و ساسانی کشف کرده‌اند. بر پایه این کشفیات معلوم شد که در عهد اشکانیان بنایی محکم و محصور در آنجا احداث شده و در زمان ساسانیان هم مورد استفاده کامل بوده‌است.

این قصر، زمانی تجارت بسیار پر رونقی داشته و احتمالا در مسیر یک شاهراه تجاری در جنوب ایران بوده‌است حتی چند سکه و مهر چینی و یونانی هم در مجموعه کشفیات تخت ابونصر به چشم می‌خورد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 225 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 14:06

82110796-70793096

82110796-70793096

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، خبرگزاری های EFE اسپانیا و DPAآلمان در گزارش هایی به معرفی فرش دستباف این استان و ستایش هنر و ذوق بافندگان آن پرداخته اند.

به گزارش شیراز۱۴۰۰، مجید عباسی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتشار این گزارش ها پس از آن صورت گرفت که نمایندگان شماری از رسانه های خارجی مقیم ایران اول و دوم خرداد جاری در سفر به شیراز با ظرفیت های استان فارس در زمینه تولید فرش دستباف آشنا شدند.
وی گفت: روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی ذوق و قریحه قالیبافان فارسی و اصالت تولیدهای آنها را به گونه ای دانسته است که گویی این که دستبافته های آنها متعلق به جهان دیگری هستند.
رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه داد: این روزنامه آمریکایی همچنین با اشاره به رفع تحریم های ایالات متحده در قالب رفع ممنوعیت صادرات فرش از ایران به این کشور، چشم انداز خوبی را برای فرش دستباف استان فارس در بازارهای جهانی متصور شده است.
عباسی افزود: خبرگزاری های EFE اسپانیا و DPAآلمان نیز در گزارش هایی به معرفی توانمندی های استان فارس در زمینه تولید فرش دستباف پرداخته اند و با اشاره به ارگانیک بودن فرایند تولید این فرش در فارس، به عجین بودن بافتن قالی با زندگی عشایری نیز توجه کرده اند.
وی گفت: انتظار می رود که گزارش های دیگر رسانه های بین المللی از فرش دستباف استان فارس در آینده نزدیک منتشر شود.
رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس حضور خبرنگاران رسانه های بین المللی در این استان را یک رخداد تبلیغاتی خوب برای فرش فارس قلمداد و بیان کرد: این اقدام تاثیر بسزایی در توسعه بازار فرش دستباف خواهد داشت به گونه ای که این بازدید از روند تولید فرش دستباف فارس و ایران علاوه بر آشنایی کامل آنها از مراحل تولید فرش دستباف باعث تسهیل اطلاع رسانی به ذینفعان می شود.
تور تخصصی فرش دستباف فارس روزهای اول و دوم خرداد جاری به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، مرکزملی فرش ایران و با همکاری خوشه فرش دستباف فارس و باحضورنمایندگان افزون بر ۱۰ رسانه خارجی مقیم ایران برگزار شد.
در این برنامه، خبرنگاران رسانه های خارجی مقیم ایران از جمله روزنامه ها نیویورک تایمز آمریکا، ولکس کرانت هلند، تلویزیون NOS هلند، راشا تودی روسی و عربی، ZDF آلمان، یورو نیوز اروپا، فرانس۲۴ فرانسه، تلویزیون امارات و خبرگزاری های DPAآلمان، تیما انگلستان و EFE اسپانیا، آژانس عکس مگنوم و گروه سازنده مستند پردیس پارسی حضور داشتند.
در نخستین روز از تور تخصصی فرش دستباف فارس، خبرنگاران از شرکت فرش ذوالانواری دارنده عنوان پدر گبه جهان که یکی از بزرگترین کارگاه رنگرزی گیاهی سنتی کشور را داراست دیدن کردند.
تجار و کلکسیونداران فرش شیراز در بخشی از این برنامه فرش های تاریخی خود را برای نمایش و معرفی به این رسانه ها به صورت موقت در ارگ تاریخی کریمخان زند به نمایش گذاشتند.
دیدار از بازار تاریخی فرش شیراز و نشست تخصصی فرش در موزه فرش فارس از دیگر برنامه های روز نخست نمایندگان رسانه های خارجی مقیم ایران بود.
در دومین روز از این تور بازدیدی از منطقه عشایری قره چمن روستای تاریخی قلات از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز صورت گرفت و عشایر این منطقه با نواختن ساز و نقاره از خبرنگاران استقبال کردند وسپس خبرنگاران از نزدیک با ریسندگی پشم، رنگرزی سنتی و بافت فرش دستباف فارس آشنا شدند.
در ادامه این بازدید، خبرنگاران رسانه های خارجی مقیم ایران از شرکت کوچ (میری) که یکی از بزرگترین کارگاه های رنگرزی گیاهی صنعتی کشور را در اختیار دارد، بازدید کردند.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 219 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 0:10

مدیر اجرایی آی تی آی:

82110307-70792331

82110307-70792331

مدیر اجرایی کارخانه مخابرات راه دور ایران موسوم به آی تی آی گفت: تجهیزات خط جدید تولید بزودی به این کارخانه منتقل می شوند تا فعالیت این کارخانه پس از حدود ۱۰ سال تعطیلی و رکود از سرگرفته شود.

به گزارش شیراز ۱۴۰۰ ، مهدی محمدی نژاد دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در نخستین گام، تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید صندوق های فروشگاهی که همه اصناف ملزم به داشتن آن هستند در این کارخانه مستقر و نصب می شود.
وی اظهار کرد: در گام نخست و همزمان با جذب سرمایه گذاران خرد، سفارش تولید برای ۲۰۰ هزار صندوق فروشگاهی را گرفته ایم و طرف قرارداد ما، وزارت امور اقتصادی و دارایی است و شرکتی از سوی اتاق اصناف برای اجرایی کردن این طرح به ما معرفی شده است.
مدیر اجرایی کارخانه مخابرات راه دور ایران گفت: راه اندازی این طرح می تواند زمینه اشتغال ۲۵۰ نفر را فراهم کند و زمینه ساز فعالیت کارخانه به مدت دست کم پنج سال باشد.
وی ادامه داد: برنامه ما این بود که ۱۱ اردیبهشت ۹۵ همزمان با روز جهانی کارگر فرایند کار را آغاز کنیم اما به دلیل این که مطالبات کارکنان پرداخت نشده و احترامی که ما برای آنها قائل هستیم، این اقدام را به تعویق انداختیم تا خواسته آنها نیز به گوش مسئولان برسد و از این منظر، از تحصن آنها نیز حمایت کردیم.
محمدی نژاد با اشاره به پایان تحصن کارکنان بازنشسته کارخانه آی تی آی برای پیگیری مطالبات معوق در روز شنبه ۲۲ خرداد جاری، افزود: از وعده ای که گفته می شود کمیسیون کارگری استان به کارکنان بازنشسته آی تی آی داده است اطلاعی ندارم.
وی با بیان این که پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته کارخانه را بارها پیگیری کرده ایم، اظهار کرد: آن دسته از بازنشستگان کارخانه که روزهای گذشته با برپایی چادر در ورودی این کارخانه تحصن کرده بودند را از کارکنان خالص کارخانه می دانستیم و با تحصن آنها مخالفت نکردیم چرا که می خواستیم صدای آن ها به گوش مسئولان برسد.
مدیر اجرایی کارخانه مخابرات راه دور ایران گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس امروز دوشنبه جلسه ای را با هدف رسیدگی به مسائل این کارخانه برنامه ریزی کرده است.
محمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره زمان از سرگیری فعالیت کارخانه آی تی آی گفت: تجهیزات بزودی در کارخانه مستقر می شوند چرا که قرارداد تولید صندوق های فروشگاهی بسته شده اند.
وی افزود: تصور ما بر این است که راه اندازی کارخانه مدت زمان زیادی طول نکشد و در این زمینه، هفته آینده و پس از ورود تجهیزات، می توان زمان خاصی را برای شروع فعالیت کارخانه مطرح کرد.
یکی از کارگران بازنشسته کارخانه آی تی آی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: به درخواست مسئولان استان فارس و با هدف فراهم کردن زمینه بازگشایی این کارخانه، به تحصن ۱۶ روزه خود پایان دادیم.
وی که خواست نامش اشاره نشود، افزود: به ما وعده داده شده است که در جلسه هفته آینده کمیسیون کارگری استان فارس به درخواست ما برای پرداخت مطالبات رسیدگی شود.
به گفته این کارگر بازنشسته کارخانه آی تی آی، از سال ۸۵ تاکنون حدود یک هزار و ۲۲۶کارگر این کارخانه بازنشسته شدند که هنوز بعد از گذشت ۱۰ سال نتوانسته اند حقوق و حق سنوات خود را که افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال است دریافت کنند.
پیش از این مدیر اجرایی کارخانه آی تی آی پنجشنبه ۱۳ خرداد جاری در جمع خبرنگاران حضور یافته در این کارخانه گفته است: هیات حمایت از صنایع قول داده است در صورت به راه افتادن دوباره چرخ تولید در این کارخانه، حاضر به تامین پرداخت تسهیلات ۳۰۰ میلیارد ریالی به این کارخانه است تا مدیران کارخانه مطالبات کارکنان بازنشسته را پرداخت کنند و از دیگر سو از محل درآمدهای آتی، اقساط این تسهیلات را پرداخت کنند.
به گفته محمدی نژاد، سنگ بنای این کارخانه سال ۵۲ با هدف تولید زیرساخت های مخابراتی کشور نهاده شد و پس از سال های فعالیت در این عرصه، فرایند خصوصی سازی این واحد صنعتی در سال ۸۲ شروع و در سال ۸۳ رسما به بخش خصوصی واگذار شد.
وی گفت: نمی توان همه مشکلات این کارخانه را متوجه فرایند خصوصی سازی دانست چرا که شرکت مخابرات ایران به عنوان تنها مشتری کارخانه آی تی آی، قبل از خصوصی این کارخانه، سفارش محصولات مورد نیاز خود به این کارخانه را به تدریج کم کرد و با روی آوردن به مصنوعات خارجی، پس از خصوصی سازی آی تی آی، دیگر به این کارخانه سفارشی برای تولید نداد.
مدیر اجرایی کارخانه آی تی آی افزود: این کارخانه در اثر کم توجهی مدیران به آینده این واحد صنعتی، یک مشتری بیشتر نداشت و آن هم شرکت مخابرات بود و با حذف این مشتری، روزهای بحران جایگزین روزهای شکوه و افتخار و بالندگی تولید در این کارخانه شد.
وی با بیان این که ساخت سامانه های الکترونیک کارت هوشمند سوخت از افتخارهای کارخانه آی تی آی است، گفت: بر اثر اشتباه مسئولان وقت کارخانه در حوالی سال های ۸۴ یا ۸۵ که به دلایل خاص خود، جلوی خروج دستگاه های کارت سوخت را از کارخانه گرفتند، شرکت نفت، قرارداد پشتیبانی کارت هوشمند سوخت را یک طرفه قطع کرد و در نهایت، رگ حیاتی تولید در این واحد صنعتی قطع شد.
محمدی نژاد گفت: سال ۸۸ آغاز بحران کارگری در کارخانه آی تی آی بود و پرداخت نشدن حقوق و مطالبات، زندگی کارگران این کارخانه را تحت تاثیر منفی قرار داده بود و پس از آن بود که بنا بر تصمیم دولت وقت، این کارخانه به هیات حمایت متشکل از معاونان پنج وزارتخانه که وظیفه شان جلوگیری از نابودی و تعطیلی صنایع است، سپرده شد.
وی ادامه داد: مدیران اجرایی پیشین کارخانه منصوب شده از سوی اعضای وقت هیات حمایت، از آنجا که از تخصص لازم برای اداره کارخانه بی بهره بودند، به توصیه های مشاوران داخلی در کارخانه و بازنشستگی زودتر از موعد کارکنان و تعطیلی تدریجی بخش های کارخانه عمل کردند و در نهایت، تا سال ۹۰ بیشتر کارکنان بازنشسته شدند و در این سال، بیش از ۱۴۰ نفر از کارکانان باقی مانده بودند که آنها نیز در فرایند بازنشستگی قرار گرفتند و کارخانه به سمت تعطیلی رفت، موضوعی که با دستورالعمل هیات حمایت مغایر بود.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 243 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 0:10

سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰ بنابر رسالت خبری – فرهنگی خود در سلسله مطالبی نسبت به معرفی اماکن تاریخی – گردشگری شیراز و بیان پیشینه آنها اقدام خواهد کرد تا بلکه سهمی داشته باشد در آشنایی شهروندان پایتخت فرهنگی ایران و قدردانستن دیاری که در آن زندگی می کنند. امید است که با معرفی این اماکن ارزش شهر خود را بیشتر دانسته و آن را قربانی تصمیمات و رفتارهای نابجای خود نکنیم!

سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰: یکی از مهم ترین آثار شیراز قصرابونصر است که به صورت بقایای بناها و یک حصار سنگی، دیوارهای آجری، ساختمان‌های خشتی و آستانه‌های سنگی فرو افتاده در شرق شیراز، بر بالای یک تپه دیده می‌شود.

تخت ابونصر

تخت ابونصر

بر اساس کاوش‌های انجام شده در این محل نمونه‌های سفال و قطعات ظروف سنگی عهد اشکانی و ساسانی را با سکه‌ها و آثاری دیگر از عهد سلوکی، بدست آمده است.

بر پایه این کشفیات معلوم شد که در عهد اشکانیان بنایی محکم و محصور در آنجا احداث شده و در زمان ساسانیان هم مورد استفاده کامل بوده‌است. در زمانی که مطالعات در این محل شروع شد تخته سنگ هایی از تخت جمشید یافت گردید و باستان شناسان موزه متروپولتین مصمم شدند که به این محل آمده و یک اثر هخامنشی را از زیر خاک بیرون آورند. اما هر چه گشتند هیچ اثر هخامنشی پیدا نشد بلکه آثار اشکانی و ساسانی و اسلامی بود، آثار هخامنشی فقط همان تخته سنگ هایی بود که مانند سنگ های تخت جمشید بودند.
طبق تحقیق باستان شناسان، اشکانیان این محل را ساختند و ساسانیان ساکن بودند و بعد از فروپاشی ساسانی مدفون شده تا این که عضدالدوله دیلمی این دژ را ترمیم کرد و به نام پسرش ابونصر شهرت داده و به همین دلیل کاخ یا قصر ابونصر نام گذاری شده و به همین دلیل آثار دیلمی در این محل بسیار زیاد دیده میشود.

یکی از دلایلی که سنگ های تخت جمشید در این محل به وفور یافت شد این بود که عضدالدوله به شدت دوست داشت بنایی چون تخت جمشید درست کند و دستور داده بود که سنگهای تخت جمشید را به این محل بیاورند و در این مکان نصب کنند(البته در سال های بعد در سر جای خودش قرار دادند)تخته سنگ ها فقط در این قسمت نبودند بلکه در مسجد عتیق شیراز هم نمونه های یافت شده بود.

بقایای تخت جمشید در قصرابونصر

بقایای تخت جمشید در قصرابونصر

بعد از فروپاشی هخامنشی و روی کار آمدن سلوکیان و اشکانیان، قوم اصیل هخامنش در فارس ماندگار شدند اما قدرتی نداشته و تنها چیزی که از آنها مانده بود فرهنگ و هنر بود. این قوم در شهرهای استخر و پاسارگارد زندگی میکردند که به نام فراهخامنشی شناخته میشدند. با کاووش در قصر ابونصر باستان شناسان متوجه شدند که مردم فرا هخامنشی هم در این محل ساکن بودند.
دژ اصلی یکی از آتشکده های ساسانیان در این محل قرار داشته و این قصر تا قرن چهارم ه.ق بدون استفاده بوده تا این که به نام ابونصر نام گذاری میشود. بعد از مرگ پدر(عضدالدوله) و درگیری های میان صمصام‌الدوله با برادر زاده خود امین الدوله چند محوطه به شدت تخریب شد(شهر فناخسرو،شهر استخر)و مهم ترین اثر همین قصر ابونصر بود که با خاک یکسان گردید.(حدود ۱۱۰۰ سال پیش) در این محل همچنین مهرهایی مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلام، یافت شده که حاوی نام شیراز است.
این منطقه زمانی تجارت بسیار پر رونقی داشته و احتمالاً یک شاهراه تجاری در جنوب ایران بوده‌است.

گروه کاوش دانشگاه شیکاگو، در فاصله سالهای ۱۹۳۱-۱۹۳۳ یا ۱۳۱۰-۱۳۱۲ یک عکس هوایی هم از محوطهٔ تخت ابونصر انداخته‌اند که در ادامه می‌بینید.

IMG_20160612_115232

IMG_20160612_115232

یکی از کاوشگران قصر ابونصر پروفسور ریچارد فرای بوده است. در فارسی نامه ناصری که در سالهای آخر قرن سیزدهم هجری قمری تالیف یافته درباره این مکان تاریخی چنین آمده: «قصر ابونصر … فرسخی بیشتر شرقی شیراز است. بر کوه شمال قصر ابونصر چهار درگاه هر یک از سه سنگ که در بازوی هر یک از سه ذرع شاه گذشته و پهنای هر یک ذرع و نیمی بیشتر است ودر هر دو بازوی آنها از جانب داخل دو صورت آدمی از سنگ تراشیده و این چهار درگاه بر چهار جانب عمارتی بوده که درازای هر ضلعی از آن نزدیک به دوازده ذرع است و اکنون از آن عمارت جز آن چهار درگاه چیزی باقی نیست و برسنگهائی که دیوار آن عمارت بوده و افتاده است صورت آدمی و جانوران بسیار تراشیده‌اند و رنگ تمام این سنگها سیاه است و تمثال آنها بزرگ … و در داخل دره این کوه جائی است که آن را مسجد سلیمان علی نبینا و علیه السلام گویند».
این مکان با نام «تخت سلیمان» در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده‌است.

نویسنده: محمد ده بزرگی

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

شیراز ۱۴۰۰...
ما را در سایت شیراز ۱۴۰۰ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shiraziha بازدید : 274 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت: 15:26